dinsdag 28 april 2009

23dingen 3: En weer terug naar Amélie


Sommige buitenstaanders vroegen mij of het echt zo’n bijzonder team is? Of ik de boel niet zat op te hemelen: Die alles-is-liefde-crew? Stuk voor stuk druppelden de reacties binnen. En wie ze leest kan toch geen moment meer twijfelen bij dit team? Wat een warme reacties! En: met elke reactie kwam er meer lijn in het verhaal. Ontzettend leuk om te zien hoe zich dit digtaal ontspint. Oh ja, en we komen weer terug bij de filmposters in onze huiskamer.

Ik had al gemeld dat Amélie bij ons boven de eettafel hangt en Amélie zal ons de komende tijd gaan achtervolgen. Kernpunt in jullie opmerkingen is “energie”. Positieve energie. Ik was op zoek naar een probleem waar geen probleem is. Kirsten schreef: “Probleem? He. Gets. Bah! ;) Kunnen we niet het plezier als uitgangspunt nemen”.

23yourmind heeft het zelf over een soort schrizofenie van gestructureerd en gedegen of gewoon lekker je hart volgen. Ook Hotfield had het over maar gewoon beginnen.

Jan te Bokkel schrijft kernachtig: “Misschien is op dit moment de zoektocht wel belangrijker dan het resultaat...”

En dan hebben we natuurlijk nog die prachtige posts van Astrid en Annemarie. Die gaan we niet samenvatten. Die lijsten we maar in. Nee, ik heb niks opgehemeld, het is gewoon een fantastisch team.

Dat betekent dat ik eindig zonder concreet probleem maar met een geweldige uitdaging. Hoe ik die uitdaging precies moet formuleren lukt me nu nog niet. Maar het heeft met kleine dingen te maken die veel energie vrij maken. Een soort kriebel.


En dan zijn we terug bij Amélie. Overigens alle dank voor Astrid want die heeft als een soort sparring partner voor deze posts gediend en me weer op het spoor van Amélie gezet. De zinnen die hieronder ziet, zijn dan ook voor een deel halve citaten uit een mail die ze stuurde.

In de film Amélie, geeft Amélie als hoofdpersoon, iets kleins aan mensen. Soms valt het die mensen niet eens op. Maar elk geschenkje heeft hetzelfde effect: het maakt een soort energie vrij bij die mensen, die ze dachten kwijt te zijn, of waarvan ze niet eens echt wisten dat ze hem niet meer hadden of niet mistten. Maar áls ze hem dan weer hebben teruggevonden, verrijkt het hun leven en voelen ze wat ze al die tijd gemist hebben.

Het leidt tot bizarre situaties. Als kijker voel je de energie van het scherm afspatten. Dat wordt gecombineerd met iets overbelicht cameragebruik en verschrikkelijk mooie filmmuziek waarin herhaling een belangrijke rol speelt. De film krijgt daardoor bijna iets buitenaards.

Mijn vervolgvraag aan jullie
Dan is mijn vervolgvraag voor dit moment tweeledig. Vinden jullie het goed als ik het programma opbouw op basis van bovenstaande? Dat betekent dat het zoektocht wordt zonder concrete uitkomst vooraf. Het uitgangspunt dat we met nadruk hanteren is vermenigvuldiging van onze energie, onze lol, onze passie en onze inzet. Dat is geen gebruikelijke programma en betekent dat je het aandurft om buiten je eigen comfortzone (dank je Annemarie) te treden. Overigens denk ik dat ik het antwoord weet maar laat maar weten. Mag ook via de mail. Da’s vraag één.

Dan vraag twee. Bij de opzet van onze bijeenkomst wil ik de film Amélie gaan gebruiken. Het is daarom handig om te weten of je die film gezien hebt. Of misschien vind je het leuk met deze crew de film vooraf eens te zien. Dat kan door vooraf een filmavond te organiseren in de filmzaal de Kleine Keizerin van de Openbare Bibliotheek Deventer. Dat wordt dan overigens wel in het weekend of op een avond.

Graag jullie reacties!

Overigens: deze opdracht staat bij mij nu al bekend als de grootste uitdaging voor de komende maand. En overigens met heel veel plezier. Dus ik zit in exact dezelfde golf als jullie. Met dezelfde vraag: gaat dit lukken? Een goede vriend is niet altijd de beste regisseur dus ik heb nog wel wat voor te bereiden en te leren. Jullie verdienen het!

Oh ja, ik ga nu echt een paar daagjes vakantie vieren..

23 opmerkingen:

essen2punt0 zei

Jaa!! We gaan samen op ontdekkingsreis op zoek naar onze nieuwe feniksvorm. :) en een Captain van de alles-is-liefde-crew gaat toch uit van liefde en energie? Die stuurt niet alleen maar, die maakt ook ruimte om beweging mogelijk te maken.

Ik heb Amelie nog niet gezien. Dus ik schuif graag aan bij een crewavond bij de Kleine Keizerin. :)

Fijne vakantie.

Kirsten zei

Hoi Mark,

Op de valreep - voor ik heerlijk van anderhalve week New York ga genieten - hierbij mijn antwoorden:
1. Geen probleem! ;)
2. Ik ken de film. Heb 'm meerdere keren gezien en heb zelfs de dvd aangeschaft (zonder overigens een dvd-speler te hebben). Maar dat betekent niet dat ik 'm niet heel graag samen met de rest van de crew in de Kleine Keizerin (of in een van de andere biblioscopen ;)) nóg een keer zou kijken. Gewoon. Omdat het zo'n prachtige film is. Maar ook omdat het me een geweldige start lijkt voor ónze zoektocht...

Fijne vakantie!

Annemarie van Essen zei

Kirsten helemaal gelijk geeft in deze.

Deze visualisatie vind ik ook wel heel goed in de lijn van het 'gaan doen' passen. :)

Astrid zei

Heb vandaag de dvd gekocht en de film voor de tigste keer gezien.
Ik ben er klaar voor!

Astrid zei

Trouwens, had ik al verteld dat ik, kort na de doorbraak van de film, tijdens een lang weekend Parijs, een kopje thee heb gedronken in Amélie's café? Beetje anders ingericht en de tabakwinkel ontbrak, maar door een groot poster aan de muur was haar aanwezigheid voelbaar. De tent draaide als een tierelier, natuurlijk!
Oh ja, en even verderop hebben we de plek van de groentewinkel gespot. Een feestje dus.

Mark Deckers zei

@essen2punt0: die visualisatie is inderdaad prachtig. Past inderdaad wel goed bij ons.

@kirsten: dat zijn de echte liefhebbers: wel de dvd maar geen speler. Veel plezier in NY

@Astrid: dus een eenentigste kan er ook nog wel bij. Als we naar Parijs gaan wil ik dat adres nog wel hebben. Lijkt me leuk.

23yourmind zei

Sluit me volledig aan bij de reactie van Kirstin. Ik ben erg benieuwd waar onze eigen fabuleux destin zal liggen...

Hotfield zei

Aaaah Audrey Tautou, mijn man en ik zijn een grote fan van haar en kennen zo'n beetje elke film van haar en dus ook Amélie! Diverse keren gezien. Of ik naar een filmvertoning in Deventer met jullie kom :-) Tja, dat hangt ervan af of ik kan. Sorry, dat is echt een heel pragmatische reden, maar ik heb domweg een bomvolle agenda. Maar is er een gaatje vrij, kruip ik gezellig tussen jullie in en droom ik weer een avondje weg met Audrey Tautou!

Over vraag 1 geen bezwaar. Overigens is het thema dat in Amelie gebruikt wordt niet onbekend in film en boek. We kennen immers ook "Pay it forward" of wat te denken van het boek "Loterij" geschreven door Patricia Wood waarin Perry een man met een IQ van 76 een loterij van twaalf miljoen dollar wint. Wat gaat hij met het geld doen en hoe reageren mensen op hem. Stel dat wij van 23dingen Perry zijn en de wereld om ons heen zijn diegenen die de twaalf miljoen dollar van ons willen beleggen, voor zichzelf willen hebben of ons willen beschermen? Perry blijkt daar zijn eigen oplossing voor te hebben. Hij is slimmer dan menigeen denkt! Wat zijn we toch met een leuke ontdekkingsreis bezig! Het gaat er maar om dat we cadeautjes weg kunnen geven, cadeautjes in kennis-samenwerking-prachtige bewegingen. Wat willen we nog meer!

Annemarie van Essen zei

Echt waar! Hij heeft je vast gelezen.

Hetty Odenthal zei

Antwoord 1: Spannend!

Antwoord 2: Ja, de film ken ik. Heb deze 1x gezien. Eigenlijk was het zo: ik had van de film gehoord en ik dacht: kijk deze wel een keer. Toen speelde mijn zoon dit stuk voor zijn pianoles en ik was verkocht. Moest toen de film zien.
De stoelen in onze Biblioscoop in Wierden zitten heerlijk, maar moet ik op een avond of in het weekend dan is de Kleine Keizerin voor mij om de hoek. Gezellig!

Jan te Bokkel zei

Ik had al gezegd: de zoektocht is misschien wel belangrijker dan het resultaat. Dan ligt het wel erg in het verlengde om de zoektocht ook niet scherp af te bakenen en met open vizier het onbekende te ontdekken. Laten we de verrassingen opzoeken.

De film heb ik een keer gezien, een poos geleden. Het lijkt me leuk om hem nog eens te zien in een bijzondere setting.

diriwout zei

Geweldig om al die positieve reacties te lezen. Ik heb de film niet gezien, maar ben erg nieuwsgierig geworden, ik doe dus graag mee met vraag een & twee.

eazy zei

Column in NRC Next van Aaf Brandt Corstius over Amélie

Astrid zei

En vergeet deze niet ;-)

Mark Deckers zei

@allen: ik ben weer even boven water en online. En wat een reacties weer. Aan de bioscoop wordt gewerkt. We krijgen nog een leuk avondje...

@allen2: wat betreft de column van Aaf: tja, had ik verteld dat ik de "simpele" zoon van een groenteman was. Dat verklaart mijn sympathie.....

@eazy: leuk je hier te zien. Had je blog al wel eens gevolgd. Leuk om te zien dat je ons ook volgt.

steenwijk23 zei

hai Captain

na anderhave week vakantie merk ik dat ik al wat achter begin te lopen.Wat een reacties intussen al!

de film Amelie heb ik al gezien Mooi vond ik hem .Eens fijn positief dat is toch ook wel eens leuk Van dat principe moeten we uitgaan dacht ik zo

Mijn antwoorden komen eraan.Al wandelend in Limburg ben je er toch over aan het nadenken.

Jij alvast ook fijne vakantie ! Je neemt je laptop toch hopelijk niet mee? ;)

steenwijk23 zei

ok ,zie net dat je al boven water bent
Moet er nog even inkomen blijkbaar :)

steenwijk23 zei

Over passie gesproken:
Zelf ben ik ook best een fan van Startrek,maar mijn dochter nog meer.
Zij heeft afgelopen woensdag de première gezien van de nieuwste Startrek-film midden in de nacht .
Kijk dat was nu wat teveel van het goede voor mij.

Maar hoe kom ik nu op Startrek?
In het AD stond een mooie uitspraak van de regisseur die wel past bij de filmopzet die we nu wat volgen:
,,Wat Star Trek zo bijzonder maakt, is dat het laat zien hoe mensen met een verschillende culturele achtergrond toch met elkaar kunnen samenwerken,’’ stelt Abrams vast tijdens een presentatie van zijn film in Londen. ,,Aan boord van de Enterprise zijn zoveel verschillende rassen vertegenwoordigd die er toch in slagen om samen te werken als de nood aan de man komt. Dat beviel mij altijd aan Star Trek, hoewel ik zeker geen fan van de serie ben.

Ook een heerlijk positieve film trouwens van Amélie .Die wil ik ook wel –tigmaal zien inderdaad.!Ik heb Amélie nog even aangevraagd om haar-om het zo maar eens uit te drukken- nog een keertje te bekijken (je werkt tenslotte in een bibliotheek.. )
Ik wil graag komen kijken in Deventer natuurlijk,maar ik weet niet of dit helemaal gaat lukken. Voor een avondje is Deventer voor Steenwijk23 wil wat ver ;(
Maar wanneer het wel gaat lukken hou ik jullie op de hoogte …


Nu nog over de klanten,de bazen,de collega’s en wijzelf. Tja als ik de bijdrages lees is het dus iedereen wel die een probleem of een kans geeft bij de ná 23 dingen.
Ik vind het leuker en stimulerend om het positief te zien. Wat kan er allemaal? Wat zijn er voor leuke dingen aan Web 2.0?
De klanten willen verschillende dingen. Zij willen boeken maar ook andere media.(soms)
De bazen en de collega’s idem dito .
En wijzelf? Eigenlijk ook


Bij de UgameUlearn-dag vond ik de opmerking van Helene Blowers over de bibliotheek die uitsterft in haar huidige vorm in 2018 wel een eye-opener. In het algemeen willen mensen hun merkteken achterlaten en delen met anderen volgens haar.
Het boek was en is daar een manier voor ,en nu ook andere media .
De bibliothecaris als intermediair en als Lifebrarian. Heel mooi gezegd,maar hoe pakken we dat aan?

In ieder geval door contact te houden met wat er gebeurd in de maatschappij en de technologieën(ontzettend moeilijk),weten wat je klant wil (de wensen in een kleinere bibliotheek kunnen uiteen lopen met die van een grotere) en ook het oude niet-weggooien.


Vanmorgen bij de koffiepauze hebben we het er nog over gehad:Wil je bij een bank alleen een overboeking regelen dan moet dat digitaal. Daar is op zich niks tegen,maar wat als dat niet voor iedereen weggelegd is ?
Ik blijf er ook bij dat we een rol hebben bij het beschikbaar stellen van informatie voor mensen die daar niet de kans toe hebben. Dan maar ouderwets…

catwoman zei

Ontdekkingsreizen zijn altijd geweldig en spannend en grensverleggend!! Juist het ondekken en dan ook nog met een inspirerende groep mensen, dat kan alleen maaar een fantastische en overgetelijke "reis" worden.
Ik kijk er zeer naar uit!

Ik heb de film Amélie zelf ook nog niet gezien, wel inmiddels diverse recensies bekeken.
Lijkt me leuk en een "feel-good" movie als start van de reis kan alleen maar meer motiveren.
Ik ben graag van de partij de 24e.

Mark Deckers zei

@steenwijk23: zo, dat is geen halve reactie. ;-)

@catwoman: join the club!

steenwijk23 zei

lees trouwens net dat varya ook verschillende bijeenkomsten over Web 2.o gaat houden
Nog aansluiten?
of weer dubbelop ;(

Jouke zei

Gratis filmpje is nooit weg :-). Zal er zijn dus. Leuk!
Verzoekje: hebbie een Poken? Neemum mee! Kan ik eindelijk ook weer eens "rondpoken".

steenwijk23 zei

zondag ben ik ook van de partij
:)